Kenyataan
Imam Syafie r.a berhubung hukum 'bukan Islam memasuki masjid', sangat jelas dan
muktamad.
Dalam masa
sama, ia menggambarkan keterbukaan dan sikap ‘mesra’ Islam terhadap bukan
Islam.
Kenyataan
beliau, seperti yang dipetik Imam al-Mawardi dalam kitabnya, al-Hawi
al-Kabir berbunyi :
لا بأس أن يبيت المشرك في كل مسجد إلا المسجد الحرام
Terjemahan
: “Tidak mengapa seseorang musyrik (bukan Islam) bermalam dalam setiap masjid, kecuali Masjidil Haram (di Mekah)”. (Al-Hawi al-Kabir, cetakan Dar al-Fikr,
jld.2, hlm.622).
Kenyataan
ini dihuraikan Imam al-Mawardi dengan mengatakan :
أَنَّهُ يَجُوزُ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوا مَسَاجِدَنَا بِإِذْنِنَا إِلَّا
الْحَرَمَ ، وَمَسَاجِدَهُ
Terjemahan : “[Menurut Mazhab Syafie] harus bagi mereka
[bukan Islam] memasuki masjid-masjid kita dengan keizinan kita, kecuali [tanah] Haram dan masjid-masjidnya]”. (Al-Hawi
al-Kabir, jld.2, hlm.622).
Senada
dengan Imam al-Mawardi, ialah Imam Nawawi.
Beliau
mengatakan, harus bukan Islam memasuki dan bermalam di semua masjid-kecuali
Masjid Haram-dengan syarat mendapat keizinan orang-orang Islam. (Al-Majmu’ jld.19,
hlm.436).
Tiga
kenyataan di atas menunjukkan, bukan Islam bukan sahaja dibenarkan masuk ke
dalam masjid. Bahkan, lebih daripada itu, mereka dibenarkan bermalam dalam
masjid!
Kenyataan Imam
Syafie di atas juga menunjukkan, isu ‘bukan Islam masuk masjid’ sudah lama
selesai, iaitu sejak zaman Imam Syafie lagi (150H-204H).
Wanita haid
Bagaimana
pula jika bukan Islam dalam keadaan berhadas besar, seperti didatangi haid?
Adakah mereka tidak dibenarkan memasuki masjid, sama seperti wanita muslim yang
juga tidak dibenarkan memasuki masjid jika dalam keadaan haid?
Isu ini
juga telah lama diselesaikan, antaranya oleh Imam Nawawi r.a.
Berhubung
isu ini, menurut Imam Nawawi, terdapat dua pandangan.
Pandangan
yang paling sahih, ialah pandangan yang mengharuskan wanita bukan Islam yang
didatangi haid memasuki masjid (al-Majmu’, jld.19, hlm.437).
Alasan yang
diberikan para ulama ialah, mereka (wanita bukan Islam) tidak memandang
perbuatan memuliakan masjid sebagai satu kewajipan.
Justeru, mereka tidak
dilarang masuk dalam masjid, meskipun dalam keadaan 'tidak memuliakan masjid' (yakni dalam keadaan haid). (Al-Majmu’, jld.19,
hlm.434).
Ini berbeza
dengan wanita Islam.
Mereka mempercayai bahawa 'memuliakan masjid' adalah satu
kewajipan. Justeru, mereka ditegah melakukan sesuatu tindakan yang dilihat 'tidak memuliakan masjid'. Antaranya, memasuki masjid dalam keadaan haid.
Ringkasnya,
Mazhab Syafie mengharuskan bukan Islam memasuki dan bermalan di masjid dengan syarat mendapat
keizinan orang Islam.
Keharusan ini turut diberi kepada wanita bukan Islam yang sedang haid
menurut pandangan yang paling sahih dalam Mazhab Syafie.
Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment