(i)
"Tong
taik dibersihkan dari luar, bukannya dibersih dari dalam (dengan terjun ke
dalamnya)..."
Hujjah
(perbandingan) ini sering digunakan bagi menidakkan 'tindakan menyertai
sesebuah organisasi yg dikatakan tidak islamik', dengan tujuan mengislahkannya dari
dalam...
Pada pandangan pemakai hujjah ini, menyertai organisasi yang tidak islamik-dengan tujuan mengislahkannya dari dalam-sama seperti orang yang mahu mencuci 'tong taik', masuk ke dalam 'tong taik' itu, dan membersihkannya dari dalam.
Ringkasnya, 'pembersihan dari dalam' selain tidak praktikal dan tidak akan berjaya, ia juga akan memalitkan kekotoran kepada tubuh badan.
Pada pandangan pemakai hujjah ini, menyertai organisasi yang tidak islamik-dengan tujuan mengislahkannya dari dalam-sama seperti orang yang mahu mencuci 'tong taik', masuk ke dalam 'tong taik' itu, dan membersihkannya dari dalam.
Ringkasnya, 'pembersihan dari dalam' selain tidak praktikal dan tidak akan berjaya, ia juga akan memalitkan kekotoran kepada tubuh badan.
(ii)
Persoalannya
:
1.
Bila disebut Imam Hassan al-Banna masuk ke kelab-kelab malam untuk berdakwah, tidak
pula dibantah tindakan beliau ini dengan hujjah 'tong taik dibersih dari luar,
bukannya dari dalam'.
Sebaliknya, tindakan al-Syahid itu disanjung dan kagumi.
Berpandukan
hujjah ‘tong taik’ ini, tindakan Imam Hassan al-Banna masuk ke kelab-kelab
malam bagi tujuan islah, sama seperti terjun ke dalam ‘tong taik’, dan
membersihkannya dari dalam.
Sepatutnya-mengikut
hujjah ‘tong taik’ ini-Imam Hassan al-Banna mesti berdakwah di bahagian luar
kelab-kelab malam tersebut, bukan masuk ke dalamnya!
2.
Tindakan para pemuda dari sesetengah parti politik beraliran Islam terjun ke
tengah-tengah konsert hiburan tidak islamik utk mengedar poster dan risalah
dakwah, dijulang sebagai satu kesungguhan dalam berdakwah.
Entah
macam mana, hujah 'tong taik' juga tidak diguna pakai di sini.
Anehnya,
bila melibatkan kemasukan atau penyertaan ke dalam parti lawan-dengan tujuan
islah dari dalam-hujjah 'tong taik' ini segera dimainkan...
Persoalannya,
apakah sebenarnya yang ‘bersarang’ di sebalik dwi sikap yang kontradik ini?
(iii)
Satu
persoalan berbaki : Bagaimana sesuatu seruan dakwah boleh sampai ke sasaran,
jika para da’ie hanya berdakwah dari
'luar, dan tidak terjun ke tengah-tengah gelanggang dakwah'?
Bukankah
dengan berada di 'dalam', seruan dakwah boleh terus sampai ke sasaran?
Kesudian Nabi Yusuf a.s menjawat-bahkan meminta jawatan-sebagai menteri dalam kerajaan Mesir pimpinan bukan Islam ketika itu, juga tidak boleh dikesampingkan.
(iv)
Oh,
ya...
Ini bukan
tentang kebaikan dan keburukan berdakwah dari 'dalam'...
Ini
adalah tentang kredibiliti hujjah 'tong taik' yang sering didendangkan…
Itu
saja...
Wallahu
a'lam.
No comments:
Post a Comment