Khusus
dalam soal menyentuh (menjamah) anjing, Mazhab Syafie melihat haiwan itu dalam dua
keadaan. Iaitu keadaan kering dan basah.
Anjing
dalam keadaan kering, tidak najis (yakni tidak menajiskan sesuatu yang
bersentuhan dengannya).
Justeru, ia boleh disentuh. Tetapi, dengan syarat orang
yang menyentuhnya juga dalam keadaan kering.
Anjing
hanya dianggap najis, dan tidak boleh disentuh-tanpa sebab-jika ia dalam keadaan
basah. Atau pun, orang yang menyentuhnya dalam keadaan basah, biarpun anjing itu
sendiri kering.
Ringkasnya,
anjing tidak menajiskan orang yang menyentuhnya jika kedua-duanya (anjing dan
orang yang menyentuh) dalam keadaan kering. Jika salah satu daripadanya basah
(anjing atau orang yang menyentuh), anjing itu menajiskan bila bersentuhan.
Ini
disebut dengan jelas oleh seorang ulama besar Mazhab Syafie, Syaikh Ramli dalam
Nihayatul Muhtaj (Nihayatul Muhtaj, jld.2, ms.342) :
"jika dipastikan
anjing [telah] bersentuhan dengannya (bekas air) yang disertai dengan
'kebasahan' salah satu pihak (iaitu anjing atau bekas), maka ia (bekas) menjadi
najis. Dan jika tidak [basah kedua-duanya], maka tidak [menjadi najis bekas
tersebut]".
Fakta
penting di sini ialah–menurut Mazhab Syafie-anjing yang kering tidak najis.
Semua
maklum, menyentuh sesuatu yang tidak najis-secara sengaja atau tanpa
sebab-tidak berdosa dan tidak haram.
Sama
seperti sengaja menyentuh haiwan lain yang tidak najis seperti kucing, harimau,
biawak, ular, ulat dan lain-lain. Menyentuh haiwan-haiwan ini hukumnya harus,
dan tidak haram. Ini kerana ia tidak najis.
‘Kesalahan’
besar
Bertolak
daripada fakta ini, rasa pelik dan persoalan timbul tatkala bersua dengan
‘fatwa’ yang mewajibkan penganjur ‘I Want to Touch a Dog’, dan peserta muslim
yang menyentuh anjing dalam program itu, bertaubat.
Lebih daripada itu, sesiapa yang menyokong program itu-walaupun tidak menyertainya- turut diminta bertaubat oleh 'ulama' tertentu!
Adakah
wajib bertaubat disebabkan perbuatan sengaja menyentuh haiwan yang tidak najis,
iaitu anjing dalam keadaan kering?
Bila
pula ‘sengaja menyentuh haiwan yang tidak najis’-anjing dalam keadaan
kering-menjadi satu dosa, sehingga orang yang menyentuhnya wajib bertaubat?
Persoalan
seterusnya yang membenih tanpa dapat dibendung, bagaimana muslim yang sengaja
menyentuh haiwan yang tidak najis-anjing dalam keadaan kering-boleh disabitkan
dengan ‘kesalahan’ yang amat berat, iaitu menghina hukum Allah?
Sengaja
menyentuh haiwan yang tidak najis-anjing dalam keadaan kering- bererti menghina
hukum Allah?
Persoalan
lain yang turut berangkaian, ialah sejauh mana perbuatan menyentuh haiwan yang
tidak najis-anjing dalam keadaan kering-wajar disifatkan sebagai perbuatan yang
hanya dilakukan oleh orang yang ‘ada ulat di dalam kepala’?
Turut
muncul ialah persoalan tentang sejauh mana program yang menyediakan peluang
untuk muslim menyentuh haiwan yang tidak najis-anjing dalam keadaan kering-
wajar diyakini sebagai menyimpan agenda mempromosi fahaman liberalisme dan
pluralisme agama di kalangan umat Islam?
Ringkasnya,
satu-satunya ‘kesalahan’ yang dilakukan oleh saudara-saudara seagama itu ialah
‘menyentuh haiwan yang tidak najis’-anjing dalam keadaan kering.
Dengan
‘kesalahan’ yang ‘besar’ itu, maka mereka diwajibkan bertaubat, disifatkan
sebagai menghina hukum Allah, ‘ada ulat dalam kepala’, dan terjebak dalam
program yang mempromosi liberalisme dan pluralisme agama!
Hakikat
Mazhab Syafie
Mazhab
Syafie memutuskan bahawa yang diharamkan ialah sengaja menyentuh benda najis
tanpa sebarang sebab yang munasabah. Seperti sengaja menyentuh najis haiwan
tanpa sebarang sebab yang wajar.
Dalam
erti kata lain, ‘illah’ atau sebab sesuatu itu haram disentuh tanpa keperluan,
ialah kenajisannya. Oleh itu, ini bermakna, sesuatu yang tidak najis, tidak haram
disentuh biarpun dengan sengaja.
Oleh kerana anjing dalam keadaan kering tidak
najis, maka menyentuhnya-biarpun tanpa sebab-bukanlah haram.
Justeru,
‘fatwa’ yang mengatakan bahawa anjing haram disentuh secara sengaja meskipun ia
dalam keadaan kering, adalah fatwa yang tiada sandarannya dalam Mazhab Syafie.
Kenyataan
bahawa “Mazhab Syafie melarang umat Islam menyentuh anjing secara sengaja
kerana ‘menajiskan’ diri tanpa tujuan munasabah, adalah haram di sisi
Islam”-tanpa membezakan anjing yang kering dan basah-juga tersimpang daripada
hakikat sebenar Mazhab Syafie berhubung soal ini.
Kenyataan
Syaikh Ramli di atas dikukuhkan lagi oleh fatwa seorang lagi ulama besar Mazhab
Syafie, iaitu Imam al-Mawardi dalam karyanya, al-Hawi al-Kabir, jld.1,
ms.641-642 :
“jika anjing menyentuh baju yang basah, atau ia menyentuh dengan
badannya yang basah [akan] baju yang kering, atau ia memijak dengan kakinya
yang basah [akan] tanah atau hamparan [yang kering], maka [semua itu] adalah
seperti [perbuatan anjing] menjilat dari segi kewajipan membasuhnya (iaitu
benda yang disentuhnya) tujuh [kali] termasuk sekali [basuhan] dengan tanah".
Rentetan
daripada kenyataan dua ulama besar Mazhab Syafie ini, perbuatan menyentuh
anjing dalam keadaan kering-seperti yang berlaku dalam program terbabit- oleh
itu tidak tepat disifatkan sebagai mencabar Mazhab Syafie yang menjadi pegangan umat Islam di negara
ini.
Ia
sebenarnya lebih tepat disifatkan sebagai mencabar budaya orang Melayu yang
sememangnya tidak ‘mesra’ dengan haiwan itu.
Tulisan
ini tidak bermaksud menyokong kempen ‘menyentuh anjing’ yang bersifat
provakatif kepada budaya orang-orang Melayu-Islam di negara ini.
Sejauh
yang mahu dicapai oleh artikel ini ialah melandaskan diskusi isu ‘menyentuh
anjing’ ini-setakat termampu- di atas landasan Wasatiyyah yang bersifat tidak
ekstrem, dan tidak pula mengabaikan.
Wallahu a'lam.
Artikel yg baik, tp sayang tajuknya agak krg sesuai...
ReplyDelete